10 zaskakujących czynników, które mają wpływ na twoje samopoczucie

Original source / Artykukul w Yahoo: http://uk.lifestyle.yahoo.com/10-surprising-things-affect-mood-090000134.html

Nietolerancja pokarmowa

Nietolerancja pokarmowa odpowiedzialna jest za szeroki wachlarz dolegliwości, takich jak nudności, ból brzucha, może też mieć wpływ na samopoczucie, powodując drażliwość, wahania nastroju, problemy z koncentracją, agresję, nerwowość i nadpobudliwość. Jeśli cierpisz na regularne wahania nastroju, postaraj się prowadzić dziennik, zapisuj co jesz oraz wszelkie zmiany w twoim samopoczuciu – aby sprawdzić, czy istnieje jakaś zależność między spożywanym pokarmem a twoim nastrojem.

Wystrój wnętrza

Jeśli chcesz poprawić sobie nastrój, zmień coś w dekoracji swojego domu. Twoje najbliższe otoczenie może w dużym stopniu wpłynąć na twoje samopoczucie. Kolor czerwony może dla niektórych osób być irytujący lub wrogi, żółty natomiast emanuje radością, za to niebieski uspakaja. Spróbuj wprowadzić do wnętrza twojego domu kolory, które poprawią ci humor. Badania dowodzą, że wieszanie na ścianach kojących obrazów – na przykład pięknych krajobrazów – może mieć pozytywny wpływ na nastrój, zredukować stres i niepokój.

Awans

Większość z nas marzy o dostaniu awansu w pracy, jednak rzeczywistość może nie być usłana różami, tak jak mogłoby się wydawać. Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Warwick sugeruje, że zamiast polepszenia jakości życia pracowników, awans, niesie ze sobą zwiększone obciążenie psychiczne i średnio około 10-procentowe pogorszenie zdrowia psychicznego.

Późne godziny nocne

Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że brak snu ma wpływ na zły nastrój; badania sugerują, że to kiedy idziesz spać może mieć tak samo duże znaczenie jak długość snu. Według badania opublikowanego w Psychiatry and Clinical Neurosciences, nocne marki są prawie trzy razy bardziej narażone na poważne objawy depresji niż poranne ptaszki. Spróbuj wcześnie kłaść się spać, aby polepszyć sobie humor.

Niedobory substancji odżywczych

Wiele czynników może wpłynąć na depresję, objawy mogą ulec pogorszeniu lub poprawie w zależności od twojej diety. Braki witaminy D, witamin z grupy witamin B (w szczególności B6, B12 i kwasu foliowego) oraz kwasów tłuszczowych omega 3 mogą doprowadzić do uczucia depresji i lęku. Spróbuj wprowadzić do swojej diety pożywienie bogate w te substancje odżywcze aby sprawdzić czy objawy ulegną poprawie.

Grono przyjaciół

Pewnie myślisz, że spędzanie czasu z przyjaciółmi jest idealnym pomysłem na poprawę nastroju; jednak może to także zależeć od ich nastroju. Badania wykazały, że emocje – zarówno pozytywne jak i negatywne – są zaraźliwe i łatwo przenoszone z człowieka na człowieka, często bez naszej wiedzy. Co więcej, nie musisz nawet spotkać się z przyjaciółmi , aby przechwycić ich nastrój. Badanie sugeruje, że emocje przenoszone pomiędzy użytkownikami Facebooka mogą mieć na nas wpływ do 3 dni.

Pigułka

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Monash University wykazało, że kobiety, które przyjmą doustne środki antykoncepcyjne są dwukrotnie bardziej skłonne do depresji niż te które nie używają pigułek. Niektóre pigułki prowadzą do huśtawki nastroju, gniewu oraz utraty pociągu seksualnego. Jeśli uważasz, że twój nastrój pogorszył się po rozpoczęciu przyjmowania pigułek antykoncepcyjnych, skontaktuj się z lekarzem pierwszego kontaktu i przedyskutuj z nim alternatywne metody.

Palenie papierosów

Wszyscy wiemy, że palenie powoduje raka, choroby serca, przedwczesne starzenie, jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę, że papierosy mogą wpłynąć na kondycję twojego zdrowia psychicznego. Według wyników obszernego badania przeprowadzonego przez naukowców w Nowej Zelandii, palacze są w większym stopniu narażeni na depresję, a ci, którzy są uzależnieni od nikotyny, dwa razy częściej odczuwają objawy depresji niż osoby niepalące.

Promienie słoneczne

Większość z nas słyszała o sezonowym zaburzeniu afektywnym (SAD) spowodowanym szarymi, zimowymi dniami, ale mało kto wie, że światło słoneczne może także przynieść nam chandrę? Letnie SAD ma wpływ na mniej niż 1% ludności (w porównaniu z 5%, których dotyczy zimowa wersja), może być poważną chorobą powodując bezsenność, pogorszenie apetytu i depresję.

Lampka nocna

Zasypianie czytając książkę czy oglądając telewizję może mieć wpływ na twoje samopoczucie następnego dnia po przebudzeniu. Badanie wykazuje, że światło nocne może ograniczyć produkcję melatoniny; hormonu regulującego stan samopoczucia, którego produkcja możliwa jest tylko w nocy. Aby poprawić sobie nastrój, zainwestuj w ciężkie, ciemne zasłony w swojej sypialni i zanim zaśniesz upewnij się, że wszystkie światła są wyłączone.

This entry was posted in Articles / Artykuły. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s