Chińczycy importują coraz więcej wina – pod warunkiem, że trunek pochodzi z Francji

Original source / Artykuł w The Independent: http://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/china-drinking-more-and-more-imported-wine–so-long-as-its-french-2188292.html

Na gwałtowny rozwój na chińskim rynku win z zazdrością patrzą producenci innych towarów. Wydaje się, że naród chiński ma wręcz obsesję importowania produktów, ale tylko z jednego źródła- Francji.

Według Francuskiej Agencji ds. Rozwoju Międzynarodowego Przedsiębiorstw Ubifrance, import win francuskich stanowi 50 procent udziału w rynku chińskim i wyniósł ponad 200 mln euro w ubiegłym roku.

Pomimo tego, że wino produkcji krajowej nadal stanowi 90% ogółu spożywanego trunku, chiński rynek rozwija się w zaskakującym tempie i wszystko wskazuje na to, że istnieje jeszcze sporo możliwości rozwoju sprzedaży.

Raport Międzynarodowego Instytutu Badań Wina i Napojów Alkoholowych (International Wine and Spirits Research (WEB)) twierdzi, że rynek chiński rósł o 100 procent w latach 2005 – 2009 i nadal rozwijać się będzie o około 20 procent do 2014 roku.

W uproszczeniu, odpowiada to około 125 milionów skrzynek wina – w zeszłym roku import lekkich win francuskich stanowił ponad 4,5 miliona dziewięciolitrowych skrzynek sprzedawnych na kontynencie chińskim, co stanowi dwukrotnie większą wartość niż z jakieokolwiek innego państwa.

Niewiarygodne, że całkiem niedawno, bo w 2003 roku, import produktów francuskich nie zaliczał się nawet do pierwszej 20 głównych eksporterów na rynek chiński.

Ogólnie rzecz biorąc, spożycie wina w Chinach osiągnęło jedną butelkę rocznie na osobę – co może nie brzmi jak wiele dopóki nie uświadomimy sobie, że stanowi to 134 mld butelek. Czyli dwa razy tyle co pięć lat temu.

I podczas gdy sprzedaż win francuskich w Chinach nadal rośnie, niektórzy kwestionują podejście “tylko francuskie”.

“Chińscy klienci przychodzą i z biegu pytają czy nasze wina są francuskie. Są głupcami. Francja produkuje mnóstwo wina kiepskiej jakości”, w wywiadzie dla gazety South Morning China Post mówi Mary Wang Xun, brand manager marki China Wine Platform, importera win dystrybuującego alkohol od Szanghaju po Lhasę.

 

This entry was posted in Articles / Artykuły. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s